tirsdag den 16. september 2014

Fagligt element B - Institutionsbeskrivelse

Institutionen: 
Hoa Hong Practical Kindergarden ligger i Dong Da Distriktet og er en af Hanoi’s største børnehaver med ca. 1000 børn, 60 lærere/lærerinder, køkkenpersonale, vagter, pedeller og rengøringspersonale. Der er 19 klasser i alt, så godt 60 børn i hver klasse, som har tilknyttet 3 lærerinder. Igennem et samarbejde med NCE, National College of Education, modtager institutionen vietnamesiske studerende som er ved at uddanne sig til teachers. Samt at der i flere af klasserne også er tilknyttet udenlandske studerende, der kommer f.eks. 20 studerende fra Singapore i næste måned.
Institutionen er statsdrevet med forældrebetaling, som ligger på 2.000.000 Dong, ca. 530 kroner pr. Måned.
Den årlige undervisningsplan/lærerplan, tager udgangspunkt ud fra det Vietnamesiske undervisningsministeries bekendtgørelser og bliver udarbejdet i samarbejde med forstanderen og hovedlærerinden fra hver klasse.
Institutionen har åben fra 7:15 – 17:30 i hverdagene. Børnehaven kører med månedentlige temaer, i denne måned er der fokus på ”Min børnehave”, hvor børnene hver mandagen, får muligheden for at ”udforske” et nyt sted i institutionen og herigennem få bedre forståelse og indblik i, hvad det er for en børnehave de går i.
Fag: Matmatik, engelsk, musik og bevægelse, gymnastik, tegning, brev-skrivning, litteratur, at gå på opdagelse i omgivelserne.




  Velkomst & vejledning:
Jeg blev hentet i taxa, af min vejleder Miss Hà den første dag. Hun er utrolig venlig og imødekommende og vi faldt hurtigt i snak og fandt ud af, at vi har fælles bekendte hjemme i Danmark (to praktikanter der havde været i børnehaven for 3 år siden). Hun har studeret i Roskilde i 4 måneder, så derigennem har hun et lille indbilk i vores pædagogik i Danmark, plus at hendes engelsk er en hel del bedre end de andre ansatte på stedet. Da vi ankom til børnehaven, fik jeg en hurtig rundvisning og blev overrasket over, hvor stor institutioen er. Et kæmpe område med klasselokaler i 2 etager, rundt om en stor gårdsplads med flere legepladser og områder med rigtig gode muligheder og faciliteter til diverse aktiviteter.
Efter rundvisningen gik vi over for at møde klasse 3b, som er den klasse jeg skal være tilknyttet og ligeledes den klasse hvor min vejleder Hà også er lærerinde i. Der er 60 børn i klassen og 3 lærerinder, børnene i klassen er i alderen 5-6 år. Jeg ser det som et kæmpe plus, at jeg er i samme klasse som min vejleder, da jeg herved kan følge hendes daglige arbejdsgang og ligeledes gør er det hurtigere og nemmere, at bruge hende i de overvejelser eller spørgsmål der måtte opstå.
Efter mødet med klassen, var der et velkomstmøde med ledelsen af institutionen, hvor jeg hørte om deres visioner og mål med institutione, hvorefter de spurgte ind til mit førstehåndsindtryk af børnehaven, samt hvilke forventninger jeg selv havde til praktikken.
En meget interessant første dag i praktikken, hvor jeg blevet taget rigtig godt imod.


 Beskrivelse af en dag i børnehaven:
En almindelig dag i Hoa Hong Kindergarten forløber således: Børnene kommer om morgenen, de får morgenmad (en form for risgrød), herefter er der mulighed for at læse i bøger, lege, se dvd (samme Tom og Jerry dvd, som er ligeså sjov hver eneste gang J ) – 8:30 er der navneopråbning, hvor børnene er fordelt i 4 rækker/hold, på stole i forskellige farver. Herefter er der 2 lektioner om formiddagen, så som tegne timer, engelsk, matmatik, digtoplæsning, udendørs aktiviteter m.m. Klokken 10:00 er der frokost, som hovedsageligt består af ris med hakket kød og suppe. Efter frokosten hjælper børnene med at gøre klar til at sove, der hentes bambusmåtter hvorefter de placerer sig på rad og række, hvorefter børnene stille og roligt falder til ro. Fra 11:30 bliver lyset slukket og de skal sove. Lærerinderne bliver ved børnene og spiser frokost og sover. Jeg har 3 nu 3 timers pause, som jeg bruger på frokost, forberede studierelevante ting og en lur. Klokken 14:30 bliver børnene vækket, der bliver sat hår på pigerne og derefter er der snacks, som består af kager (med 10+ E-numre), frugt og en kop bønne-grød (som smager af kagecreme J ). Om eftermiddagen er der to lektioner som f.eks kunne være skak-lektioner, dans for pigerne og kong-fu for drengene osv. Fra klokken 16 – 17:30, er der en form for fri leg, hvor børnene samtidigt bliver hentet.
Mine første indtryk:Mine umiddelbare indtryk af insitutionen er, at de er meget mere undervisningsorienteret end vi er derhjemme. Samt at der er utrolig meget udenadslære, hvor man til tider sætter spørgsmålstegn ved, om børnene reelt har lært og forstået hvad ordene betyder, eller om det udelukkende er ordlyden, hvor de bare gentager hvad der bliver sagt eller ved hvordan det skal udtales (Især engelsktimerne med udenlandske lærere)
Jeg er dog imponeret over, hvor gode lærerinderne er til at styre 60 børn og hvor diciplinerede børnene er. Samt hvor dygtige de er til at lære fra sig og inddrage børnene i alt hvad de foretager sig. Ligeledes har jeg allerede observeret mange vildt inspirende og lærerige aktiviteter og lege, som jeg uden tvivl vil tage til mig og bruge fremadrettet.

Hvilke tanker gør du dig omkring din rolle som pædagogstuderende på netop dette sted?
Det har været svært her i starten, at få defineret ens rolle i klassen. De første par uger stod på observation af dagligdagen og rutinerne, men er efterhånden blevet indraget mere og mere og har nu fået indført, at jeg dagligt har 30 minutter til rådighed med halvdelen af klassen, til en aktivitet, hvor efter jeg har den anden halvdel dagen efter. Ellers gør jeg mig tanker om, at min rolle vil være at støtte og motivere børnene i undervisningen, samt at øve engelsk med dem.



1 kommentar:

  1. Hej Andreas. Hvordan var du forsikret m.h.t. det erstatningsansvar, du kan få, hvis du er skyld i andres skade under din praktik (i det omfang landets egne borgere som arbejdstagere kan blive ansvarlige for skader, de laver under arbejde for andre). M.v.h. Hanne

    SvarSlet